کاشت دندان ایمپلنت چیست؟
نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

کاشت دندان ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندانی را فرم ها یا پست هایی گویند که با عمل جراحی در استخوان فک در زیر لثه جای میدهند و در هنگامی که می خواهند به کاشت دندان ایمپلنت از آن ها استفاده کرد تا بتوان آن ها را در دهان جای داد و دندان را کاشت.
به این دلیل که ایمپلنت دندانی درون فک استخوانی قرار داده میشود باید یک نقطه ی اتکای ثابت باشد تا بتوان دندان های مصنوعی را به آن تکیه داد . با استفاده از پل هایی که بر روی ایمپلنت ها قرار داده میشود به این دلیل که لیز نخورند و در دهان حرکت نکنند و یکی از مزیت های اساسی در جویدن غذا و صحبت کردن به حساب آمده و میتواند به پل ها و دندان های مصنوعی تاثیر گذارد و با استفاده از روکش هایی که روی ایمپلنت دندان قرار داده میشود احساس طبیعی تری را در فرد ایجاد کند تا اینکه از دندان های صنوعی لغزنده استفاده شود.
در اکثریت افراد استفاده کردن از دندان مصنوعی که لغزان بوده راحت نیست و در برخی موارد غیرممکن بوده زیرا استفاده از دندان های مصنوعی با زخم و استخوان بندی های ضعیف اگر همراه باشد عملکرد دهان را با محدودیت مواجه کرده .
برای اینکه دندان را ثابت نگهداشت باید با استفاده از پل هایی آن ها را به اطراف دندان های مجاور متصل کرد و با مزیتی همراه بوده و اینست که دیگر نیازی نبوده که برای نگه داشتن دندان ها از دندان های کناری استفاده کرد بلکه از پل ها استفاده کرده .
برای اینکه بتوانید اقدام به کاشت ایمپلنت دندانی کنید باید دارای لثه های سالمی باشید و از سلامت کامل و غیرعفونی برخوردار باشد. 
اگر فردی با استخوان بندی ظریفی همراه است در صورتی که از کاشت دندان ایمپلنتی استفاده کرده است باید بتواند دندان ها را به سالمی درون دهان خود نگهداری کند و به همین منظور استخوان کافی برای کاشت دندان داشته باشد و با رعایت کردن اصول بهداشتی و مراجعه کردن به متخصص در موفقیت این جراحی کمک کرده و از روش های موثری که توصیه میشود به تمیزی دهان رسیدگی کرد.

دلایلی کاشت ایمپلنت دندانی:
یکی از دلایلی که لازم است تا دندانی ایمپلنتی را به جای دندان جایگزین کرد در موارد زیر ذکر شده است :
- با وجود داشتن همه ی دندان ها در دهان اعتماد به نفس بیشتری را برای فرد به همراه داشته که مورد توجه دیگران واقع شده تا اینکه دندان های از بین رفته داشته باشد.
- با ازبین رفتن دندان های طبیعی در دهان استخوان فک هم تحلیل رفته و رفته رفته کاهش پیدا کرده و آب میشود و با کاشت ایمپلنت دندان این استخوان را درمان کرده و ظاهر خوبی به فک میدهد.
- با از بین رفتن دندان ها از جویدن به خوبی جلوگیری کرده و شاید فرد نتواند دیگر همه نوع غذایی را بخورد و این رژیم غذایی ضعیف بر سلامت فرد تاثیر بد گذاشته و او را با خطر روبرو کرده. همانطور که میدانید سبزیجات خام ملزم به جویدن داشته و اگر با نبود دندان در جویدن مشکل پیدا شود فرد دیگر نمیتواند آن ها را مصرف کند و با مخلوط کردن آن ها و پوره کردن یا پختن آن ها نیز قابل استفاده نبوده و به ندرت استفاده شده و همین منوال به رژیم غذایی تاثیر گذاشته.
- با کمبود دندان در دهان نحوه ی گاز گرفتن و خورد کردن غذا تغییر کرده و با مشکلاتی برای مفصل فک مواجه شده .
- از دست دادن دندان حالت حرف زدن را نیز تغییر داده و از اعتماد به نفس فرد کاسته شده و دیگر به خوبی نمیتواند حظور قبل را داشته باشد.

 

انواع کاشت دندان ایمپلنت:
در ساخت ایمپلنت دندانی از تیتانیوم استفاده میشود و فلزی با کیفیت بالا بوده که برای این منظور مناسب بودهزیرا تیتانیوم در سطح خود لایه ای را ایجاد کرده که از خوردگی و از بین رفتن و تحلیل آن جلوگیری شده و در برابر کلیه ی ترکیباتی از قبیل اسید و نمک و اکسیژن مقاومت داشته و غیرقابل مغناطیسی بوده و اینکه وز آن مقاومت داشته .
با کاشت ایمپلنت دندان در فک استخخوان به عنوان جسم خارجی در نظر گرفته نمیشود و آنرا پس نزده و مشکلات را ایجاد نکرده حتی به رشد استخوان های مجاور کمک کرده و خود را در فک نگه داشته .

انواع کاشت دندان ایمپلنت :
ایمپلنت ریشه ای :
یکی از رایج ترین نوع کاشت بوده که برای بیماران استفاده شده به این نوع ریشه ای شکل درون استخوانی نیز گفته شده زیرا این نوع درون استخوان قرار میگیرد و به صورت پیچ ضخیم و مخروطی شکلی در استخوان جا داده شده و با طول و پهنای متفاوتی است .برای این منظور در کاشت ایمپلنت دندانی باید فضای کافی در استخوان وجود داشته باشد تا جراحی با موفقیت انجام گیرد تا پایه ی مطمئنی برای او باشد و این تصمیم گیری که با توجه به استخوان فک و جنس آن باید پل یا دندان مصنوعی را با روکش متناسب آن قرار دهد .

ایمپلنت دندان چارچوب راموس:
اگر استخوان فک پایینی ضخامت لازم برای جاسازی کردن کاشت دندان نداشته باشد از این نوع استفاده میشود که همراه با چارچوب بوده و در گوشه ی عقب استخوان نزدیک چانه قرار میگیرد .
اگر بافت اطراف آن ترمیم شد یک میله ی نازک را در اطراف بالای لثه میتوان دید و دندان مصنوعی یا پل باید به صورتی ساخته شود که با میله متناسب باشد و اگر استخوان فک نازک باشد میتواند آنرا ثابت نگه داشته و از شکستگی دندان در آن جلوگیری کند.

شرط کاشت ایمپلنت دندانی:
اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به نزد یک متخصص حرفه ای است که با انجام معاینات تشخیص دهد که میتوانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید یا نه و کلیه ی سوابق و بیماری های دهانی شما را مورد بررسی قرار داده و از دندان ها عکس رادیولوژی گرففته شده تا بتوان بهتر اطلاعات کسب کرد. برای اینکه بتوان دندانی را کاشت باید شرایط لازم را داشت:
- داشتن لثه های سالم
- استخوان محکم و قوی برای نگه داشتن دندان کاشته شده درون فک استخوان 
- انجام بهداشت لازم و ضروری برای سلامت روزانه ی دهان و دندان

 ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان و یا اینکه کاشت دندان عبارتست از جایگذاری یک پیچ به جای ریشه از دست رفته که روی آن با دندانی مصنوعی پوشش داده می شود.ایمپلنت دندانی یا به عبارت دیگر پیوند اعضا از دیر باز تا به امروز در علم پزشکی و دندانپزشکی دارای قدمت بالایی می باشد.و به بیان دیگر می توان گفت به هر جسم خارجی که در بدن به عنوان یکی از اعضای بدن جایگزین شده و با بافت های بدن ارتباط موفقیت آمیزی برقرار کرده لمینت گفته می شود.
به عنوان تاریخچه ای از دندانپزشکی لازم به ذکر است دندانپزشکی تاریخی به قدمت پوسیدگی دندان ها را دارا می باشد.که در واقع تاریخی است به قدمت تاریخ بشر.آثار مربوط به ترمیم دندان که توسط فلزات و مواد مختلف صورت می گرفت از انسانهای عهد باستان و مصر قدیم تولید شدعه که نشان دهنده این مسأله را آشکار می سازد انسان از آن سال ها به دنبال راه حل هایی جهت بر طرف نمودن پوسییدگی های دندان بوده اند.و برای رفع این مشکل روش های مختلفی را مورد استفاده قرار می دادند.در واقع آثاری از دندان های روکش شده که مربوط به انسان عهد باستان بوده مشاهده گردیده است. بعد از گذشت قرن ها ماشین های دستی جهت تراش دندان ها ساخته شده که با نسوج از دست رفته با فلزات و مواد مختلف دیگر مورد استفاده شاغلین حرفه دندانپزشکی جایگزین گردید.و بعد از آن دستگاهای دندانپزشکی که کار آنها با پدال بود.ابداع شد. و استفاده از آن تا اواخر قرن 19 ادامه داشت.و در ایران نیز در زمانی نه چندان دور یعنی حدود40 سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت.که افراد سن بالای خانواده و یا اقوام از پر کردن دندان های خود با این وسیله در جریان هستند.و در آن زمین بیماران ناگزیر بودن درد فراوانی را هنگام عمل کشیدن دندان و یا پر کردن متحمل شوند زیرا از مواد بی حس کننده در آن زمان خبری نبود.بعد از اختراع برق دستگاه برقی نیز مورد ساخت قرار گرفت و در اوایل تولید در اروپا و امریکا و بعد از گذشت نیم قرن بعد در این مورد استفاده قرار گرفت.و دندانپزشکی در ایران قبل از تأسیس مدرسه دارالفنون حرفه ای غیر علمی و تجربی تلقی می شد.و بیماری های مربوط به دهان و لثه و پوسیدگی های دندان تا حد محدودی توسط سلمانی ها ،زرگر ها و برخی افراد دیگر مورد معالجه قرار می گرفت. و عمل کشیدن دندان را توسط انبری به نام کلبتین بدون استفاده از مواد سر کننده می کشیدند.اما با به کار بردن دارر های گیاهی درد دندان را تسکین می دادند. بعد از تأسیس دارالفنون تعدادی دندانپزشک با دارا بودن مدرک دکترا عالی و تجهیزات دندانپزشکی و همچنین مواد جدید وارد ایران شدند.و به صورت تدریجی مواد جدید نیز به ایران راه پیدا کرد.و برای اولین بار در ایران و سپس در شهرستان ها مورد استفاده قرار گرفت.و هم اکنون در کشور ما دندانپزشکی 10 رشته تخصصی مختلف را به خود اختصاص داده است.





:: برچسب‌ها: ایمپلنت,ایمپلنت تهران,ایمپلنت دندان,کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: